Generowanie leadów w social mediach

Nowoczesne formy reklamy i marketingu wymagają od firm aktywnego pozyskiwania danych kontaktowych potencjalnych klientów. Reklama i promocja prowadzone do niesprecyzowanej grupy docelowej nie są już bowiem skuteczne i nie ułatwiają pracy działom sprzedaży. Jednak odpowiednie działania marketingowe są w stanie znacznie podnieść sprzedaż przy dosyć niewielkim nakładzie środków. Jednym z nich jest generowanie leadów sprzedażowych.

Leady sprzedażowe to nic innego jak osoby lub firmy, które są żywo zainteresowane ofertą danego przedsiębiorstwa. To przede wszystkim dane kontaktowe, jakie zostawiają potencjalni klienci w różnych miejscach sieci. Jak je pozyskać? Kanałów do zdobywania wartościowych leadów jest wiele, między innymi zachęcanie do zapisania się do newslettera, call to action czyli wezwanie do określonego działania bądź inne działania, których efektem ma być pozostawienie przez potencjalnego klienta danych kontaktowych.

Adres mailowy nie zawsze jest wartościowym leadem

Generowanie leadów może być działaniem B2C bądź B2B. W przypadku działania business to client wystarczy nawet pozyskanie imienia oraz adresu mailowego czy numeru kontaktowego. W kontaktach nastawionych na leady firmowe konieczne jest natomiast uzyskanie pełnych danych kontaktowych, najlepiej do osoby decyzyjnej. Generowanie leadów w sieci jest niemal w każdej firmie podstawowym elementem skutecznego procesu sprzedażowego. Formy generowania leadów powinny być bardzo dobrze zaplanowane, a jednocześnie idealnie dopasowane do indywidualnych potrzeb konkretnej firmy oraz efektu, jaki mają przynieść. Generowanie leadów w internecie można porównać do łowienia ryb w oceanie – im lepsze sieci i zanęta, tym lepsze można mieć efekty połowu.

Dostosuj rodzaj social mediów do swoich celów

W ostatnich latach ogromne możliwości w kwestii generowania leadów dały media społecznościowe. Korzystają z nich obecnie prawie 3 miliardy ludzi na świecie, a więc niemal połowa ludzkości. Dlatego też każdy marketer, który głowi się nad zwiększeniem liczby leadów sprzedażowych powinien zadbać o umiejętnie zaplanowane działania prowadzone w najbardziej liczących się mediach społecznościowych. Social media są dziś największym i najbardziej skutecznym narzędziem do budowania wszystkich etapów relacji z klientem – od zastanawiania się nad zakupem, poprzez podjęcie decyzji i dokonanie zakupu, aż po lojalność wobec danej marki. W procesie generowania leadów w social mediach warto dobierać rodzaj medium do efektu, jaki chcemy uzyskać. Generowanie leadów B2C najlepiej sprawdza się Facebook, którego zasięgi są ogromne i który ma blisko 3 miliardy użytkowników. Do celów biznesowych i generowania leadów B2B duże znaczenie mają te portale, które skupiają wokół siebie osoby aktywne zawodowo, nastawione na rozwój i budowanie własnej marki – GoldenLine, LinkedIn czy Xing.

Użytkownicy oczekują korzyści – trzeba im je dać

Jeżeli chcemy generować leady za pomocą social mediów, warto pamiętać, że dawno już minęły czasy, gdy wystarczało wrzucanie linków do firmowych stron internetowych. Użytkownicy social mediów, a także algorytmy rządzące chociażby Facebookiem mają coraz większe wymagania i niechętnie dzielą się w wirtualnej przestrzeni swoimi danymi, nawet jeśli są to jedynie adresy mailowe. Aby użytkownicy social mediów dostarczyli leadów sprzedażowych, potrzebne są odpowiednio sprecyzowane działania. W przypadku Facebooka do wyboru jest całe mnóstwo możliwości, zarówno bezpłatnych, jak i płatnych kampanii. Na FB leady sprzedażowe można generować na dwa sposoby – bezpośredni oraz pośredni. Pośrednio możemy chociażby zamieszczać na linki do wpisów na bloga lub zachęcenia do odwiedzenia firmowej strony internetowej. Działania bezpośrednie to natomiast zamieszczanie na FB raportów, zestawień czy e-booków, które kierują do strony docelowej, ale zanim użytkownik zapozna się z interesującą go treścią, musi najpierw zarejestrować się lub podać adres mailowy. W generowaniu leadów w mediach społecznościowych ważne jest też nagradzanie użytkowników. Planując kampanię warto więc zadać sobie pytanie, dlaczego użytkownik miałby zostawić namiary na siebie w wirtualnej przestrzeni? Odpowiedzią są korzyści, jakie może dzięki temu uzyskać – może to być na przykład darmowy poradnik czy zniżki na zakupy lub cokolwiek innego, co ma jakąś realną wartość.

Wysoka jakość treści i systematyczność

Skuteczne generowanie leadów na portalach społecznościowych wymaga systematyczności w publikowaniu treści oraz dbałości, by była ona wysokiej jakości. Warto publikować przede wszystkim wartościowe informacje nie tylko na temat działalności firmy, ale również całej branży. Dzięki temu można zapisać się w świadomości użytkowników jako marka, która nie tylko sprzedaje konkretne produkty czy usługi, ale również buduje wokół siebie społeczność poszukująca konkretnych, ciekawych informacji. Skutecznym sposobem promowania treści na Facebooku jest nie tylko zakładanie własnych stron firmowych, ale również budowanie grup tematycznych. Dzięki temu można w jednym miejscu zgromadzić grupę użytkowników, którzy będą realnie zainteresowani tematyką, a to zwiększa szansę, że będą także zainteresowani produktem lub usługą.

Zadbaj o krótkie formularze kontaktowe

Realizując kampanię generowania leadów za pomocą social mediów warto również oszczędzać czas użytkowników. Zadbajmy więc o to, by formularze kontaktowe, które będą nam służyć do gromadzenia namiarów na potencjalnych klientów, były krótkie, proste, a ich wypełnienie zajmowało jak najmniej czasu. Jeśli formularz będzie zbyt długi i trzeba będzie odpowiadać na wiele pytań, większość użytkowników raczej zrezygnuje zanim dotrwa do końca jego wypełniania. Taka kampania, nawet jeśli jej celem będzie pozyskanie szczegółowych i wartościowych informacji, będzie nieskuteczna.

Budowanie sieci kontaktów biznesowych

Do generowania leadów, które świetnie sprawdzają się w relacjach biznesowych i kontaktach B2B można natomiast wykorzystać LinkedIn oraz GoldenLine, czyli portale, które służą przede wszystkim do celów zawodowych i biznesowych. Ich użytkownicy nastawieni są na rozwój zawodowy oraz budowanie marki własnej oraz swoich firm w wirtualnej przestrzeni. Aby skutecznie generować leady na tych portalach należy przede wszystkim zadbać o profesjonalnie wypełnione profile własne oraz firmowe. Te profile to nasze swoiste wizytówki, które zwiększają naszą renomę oraz wiarygodność, a także ułatwiają nawiązywanie wartościowych kontaktów.

Na GoldenLine oraz LinkedIn warto uczestniczyć w dyskusjach prowadzonych na niezliczonych grupach branżowych, w których możemy się zaprezentować jako specjaliści w danej dziedzinie. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby założyć własną grupę i zbudować wokół niej sprecyzowaną społeczność użytkowników – niewielką, ale realnie zainteresowaną tematyką dyskusji, a co za tym idzie także zainteresowaną naszymi produktami bądź usługami. Na tych portalach warto na wszystkie sposoby dzielić się wiedzą, gdyż w ten sposób budujemy nasza markę oraz zaufanie potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych.

Post a Comment