Cold Mailing – Co to jest? Definicja, rodzaje i obowiązkowe elementy.

Cold Mailing

Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, szczególnie jeśli związany jest z branżą opartą na sprzedaży, pragnie dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Współczesny rozwój technologii sprawia, że można osiągnąć to na wiele sposobów. Wśród tych przykładów nie sposób pominąć również e-mail marketingu, a szczególnie jej odmiany określanej mianem cold mailingu. Sprawdź czym charakteryzuje się taka forma komunikacji internetowej z potencjalnymi klientami, jak przebiega jej stosowanie oraz jakie niesie za sobą korzyści oraz pozytywne efekty!

Jak dotrzeć do klienta?

Punktem wyjścia powinna stać się próba jak najbardziej konkretnego scharakteryzowania grupy docelowej, na której uwadze w danym momencie najbardziej nam zależy. Tego rodzaju zadanie zdecydowanie ułatwiają nowoczesne rozwiązania, które teraz są powszechnie stosowane, a jeszcze kilkanaście lat temu praktycznie nikt ich nie zauważał i nie wykorzystywał. Teraz mamy do nich dostęp, więc warto w kreatywny sposób mieć z nich użytek, a przy tym czerpać z ich olbrzymiego potencjału. Mowa tutaj chociażby o internetowych narzędziach marketingowych. A przykładowo są to: kampanie marketingowe, reklamy internetowe oraz kontekstowe, optymalizowanie wyszukiwarek, czy też aktywne rozwijanie firmowych kont na portalach społecznościowych. Wśród nich niezwykle wartościowe okazuje się również stosowanie kampanii cold mailingowych.

Czym jest cold mailing?

Cold mailing to pojęcie z zakresu marketingu internetowego, które służy do określania wiadomość elektronicznych wyróżniających się konkretnymi cechami charakterystycznymi. Spolszczona nazwa tego zjawiska to „zimny email”. Nieważne jednak w jakim języku mówilibyśmy o tym pojęciu, jego istota jest zawsze taka sama. Jest to bowiem konkretny sposób w jaki można dotrzeć do potencjalnego odbiorcy. Cold mailem jest więc wiadomość, której treść jest spersonalizowana i skierowana bezpośrednio do konkretnego odbiorcy. W przypadku takiej formy komunikacji istotne jest również to, że chęć nawiązania kontaktu powinna występować po raz pierwszy.

Co to jest cold mailing

Warto dodać, że cold mailing używany jest oczywiście w komunikacji internetowej, jednak jego odmiany mogą być również wykorzystywane w przypadku innych form komunikowania się. Przykładem może  być chociażby cold calling, czyli praktyka telefonicznego kontaktowania się z nieznajomymi osobami, które zwykle się tego nie spodziewają.

Cold maile trzeba jednak odróżniać od spamu oraz reklamy, które każdego dnia lądują w naszej elektronicznej skrzynce. Wtedy, pierwsze co z nimi robimy to usuwamy. Zwykle nie zastanawiamy się nawet nad tym, czy warto zapoznać się z ich treścią. Za to automatycznie oczyszczamy swoją pocztę z niechcianych wiadomości. Dlatego też pełnoprawny zimny email powinien być tak skonstruowany, aby odbiorca go nie zignorował, mało tego zyskał chęć zapoznania się z jego treścią. Cold email musi się więc wyróżniać.

Czym wyróżnia się cold mailing?

Wysyłanie wiadomości elektronicznych jako element działań marketingowych znane jest już od dłuższego czasu. Mało tego, cały czas widoczny jest jego rozwój. Można go dostrzec przede wszystkim w tym, że pojawiają się całkowicie nowe odmiany takich właśnie sposobów komunikowania się. Jednym z nich jest cold mailing.

A warto na niego zwrócić szczególną uwagę, ponieważ statystyki tego rodzaju działań są naprawdę korzystne. Dla przykładu – cold mailing cechuje się czterdzieści razy większą skutecznością w zakresie pozyskiwania nowych klientów niż korzystanie w tym celu z portali społecznościowych. Warto więc czerpać z korzyści, jakie niesie za sobą stosowanie w praktyce kampanii cold mailingowych.

Jednak, aby zamierzone efekty zostały osiągnięte niezbędne jest poprawne używanie tego niezwykle wydajnego kanału marketingowego. W związku z tym kluczowe jest zwrócenie uwagi na szczególną cechę, którą posiadają wiadomości wysyłane w ramach cold mailingu. Chodzi w tym przypadku o ich skonkretyzowanie, spersonalizowanie oraz zindywidualizowanie.

Kiedy stosuje się cold mailing?

Praktyczne zastosowanie kampanii cold mailingowych można zaobserwować przede wszystkim w działaniach podejmowanych przez wyspecjalizowanych handlowców oraz marketingowców. Cold mailing staje się obecnie jednym z narzędzi, jakie wykorzystują oni w swojej pracy.

Cele wykonywania takich właśnie kroków mogą być naprawdę różnorodne. Przede wszystkim jest to chęć dotarcia do nieznanych dotąd osób i nawiązania z nimi kontaktów zawodowych. Wykorzystuje się go jednak, w momencie, gdy przebada się grupę osób pod kątem zbieżności ich preferencji z naszą ofertą. Wtedy można skupić się na dotarciu do konkretnej grupy docelowej, która jak dotąd jest dla nas nieznana i nie podejmowała jeszcze próby nawiązania z nami kontaktu. Można więc stwierdzić, że jest to sposób pokazania, że się istnieje, który może stanowić udany punkt wyjścia przy dalszych negocjacji i prezentowania swojej oferty.

Dzięki wysłaniu tak naprawdę niezobowiązującego cold maila można w pewien sposób przełamać przysłowiowe lody. Jest to skuteczna metoda pozyskiwania nowych relacji biznesowych, a co jest równie ważne utrzymywania ich i dbania o ich jakość. Może to zaprocentować w przyszłości – przede wszystkim poprzez dokonanie przez klientów zakupu właśnie w naszej firmie, a nie u konkurencji. Doskonale więc widać, że cold mailing nie jest komunikacją stricte sprzedażową. Choć oczywiście z procesem sprzedaży bezpośrednio się łączy. Jednak sam fakt dokonania zakupu przez klienta jest raczej efektem wysłanego wcześniej odpowiedniego cold maila.

Jakie są rodzaje cold mailingu?

Jak już zostało wcześniej zauważone, cold mailing jest przykładem komunikacji opartej na wysyłaniu wiadomości tekstowych. Jednak również wśród samych „zimnych maili” można wyróżnić kilka typów wiadomości tego rodzaju. Bowiem cold email może przyjmować naprawdę różnorodne formy. Wśród nich zauważyć można wiele cech wspólnych – chociażby takich jak elementy konstrukcyjne tych wiadomości tekstowych. Są jednak właściwości, które wyraźnie odróżniają je między sobą.

Cold mailingu typu BAB

Dlatego też jako pierwszy wzór cold emaila można wskazać wiadomość, która w języku angielskim jest określana jak BAB, czyli before-after-bridge. Polega on na sformułowaniu wiadomości w sposób pozwalający na scharakteryzowanie kolejno: problemu, sytuacji idealnej oraz sposobu rozwiązania, którym zwykle jest usługa lub produkt, który pragnie się dostarczyć do klienta.

Cold mailingu typu PAS

Inny sposób konstruowania treści wiadomości to PAS, czyli problem-agitate-solve. Zgodnie z tłumaczeniami tych obcojęzycznych słów chodzi tutaj o pokazaniu, że zna się problemy danego klienta oraz, że posiada się wiedzę na temat tego, jak go rozwiązać z wykorzystaniem swojego produktu.

Cold mailingu typu PPP

Bardzo często stosowany jest także model PPP, czyli price-picture-push. W takim wypadku należy kolejno: docenić odbiorcę, powiązać swój produkt z prowadzoną przez niego działalnością, a później zachęcić do podjęcia działania.

Cold mailingu typu SSS

Równie skuteczna może okazać się forma o skrócie SSS, czyli star-story-solution. Aby ją zastosować należy najpierw zaprezentować swoją ofertę, a później przedstawić historię jego sukcesów i tego w jaki sposób nasz produkt przyczynił się do rozwiązania problemów innych klientów. Na końcu dobrze jest pokazać, że podobna sytuacja może mieć miejsce również w przypadku klienta, z którym się kontaktujemy.

Cold mailingu typu AIDA

Ostatni już model określany jest jako AIDA, czyli attention-interest-desire-action. Rozpocząć tutaj trzeba od skupienia całej uwagi na działalności prowadzonej przez klienta, w kontekście ukazania, że posiada się już doświadczenie w pracy z analogicznymi podmiotami. Pokaż jakie korzyści może nieść za sobą współpraca z Twoją firmą lub przedsiębiorstwem, a później zmobilizuj to działania i pokaż, co trzeba zrobić, aby współpraca mogła się rozpocząć.

Jakie są obowiązkowe elementy cold maila?

Wymyśl efektywny temat!

Elementy cold maila

Każdy z nas otrzymuje codziennie całą masę wiadomości, które trafiają na jego skrzynkę mailową. Część z nich jest typowo reklamowa i nie ma dla nas większego znaczenia. Zwykle więc bardzo szybko ląduje w koszu. Trzeba mieć świadomość, że podobnie wygląda to u naszego potencjalnego klienta. On również otrzymuje różnego rodzaju wiadomości, jeśli wśród nich ma się znaleźć ta pochodząca od Ciebie powinna się ona w jakiś ciekawy sposób wyróżniać. Pierwsze co widzi odbiorca wiadomości to jej temat. Trzeba więc zadbać o to, aby był on jak najbardziej intrygujący, przyciągający uwagę i zachęcający do zapoznania się z pełną treścią wysłanej informacji.

Spersonalizuj wiadomość!

Przed formułowaniem merytorycznej treści wiadomości powinieneś zebrać jak najwięcej informacji o podmiocie, do którego kierujesz swojego cold maila. Wtedy będziesz mógł pokazać odbiorcy, że zależy ci na tej współpracy i poważnie do niej podchodzisz. Taki cel możesz osiągnąć przy pomocy spersonalizowania wiadomości. Odbiorca powinien odczuć, że czyta wiadomość, którą napisałeś specjalnie dla niego, a nie, że jest to kopia informacji, które przesłałeś do dziesiątek innych osób.

Nie zapomnij o call to action!

Końcowa część wiadomości tekstowej zawiera zwykle podziękowanie za poświęcenie czasu na przeczytanie przesłanych informacji, są tam także pozdrowienia i wyrażenie nadziei związanej z odpowiedzią na wysłany email. Powinno jednak znaleźć się tam miejsce również dla tak zwanego call to action, czyli zachęcenia do podjęcia konkretnego działania. To swego rodzaju zmotywowanie do kucia żelaza, póki gorące. Dzięki temu można zwiększyć szanse na to, że odbiorca wiadomości nie zapomni o niej, tylko podejmie kroki w kierunku współpracy.

Bądź wytrwały!

Miej jednak świadomość, że twój cold email nie jest jedynym, jaki w niedługim czasie otrzyma konkretna osoba. Być może również twoja konkurencja walczy o tego klienta i także wysyła do niego tego typu wiadomości. Zawsze także istnieje możliwość, że wiadomość po prostu nie dotrze, albo wyląduje od razu w skrzynce ze spamem. Jeśli będziesz miał wątpliwości związane z tym, czy wiadomość rzeczywiście dotarła możesz ponowić jej wysłanie. Jednak nie bądź przy tym zaborczy i pamiętaj, aby wykazać się w tej wkesti odpowiednią kulturą i wyczuciem.

Cold mailing a RODO

Ostatnimi czasy chyba nie ma osoby, która nie słyszałaby o RODO. Ten akt normatywny wzbudza wiele kontrowersji, wiąże się z nim również cała masa niedomówień i wątpliwości. Warto więc zapoznać się z jego podstawowymi założeniami. Tym bardziej, że mają one kluczowe znaczenie w kontekście prowadzenia działań marketingowych opartych na „Cold mailingu”. Wszystko sprowadza się do tego, że każdy kiedyś słyszał o RODO, ale niewielu tak naprawdę zdaje sobie sprawę czym jest to rozporządzenie jest i do jakich zagadnień się odnosi. Trzeba więc nadrobić te zaległości, bowiem bez dwóch zdań może okazać się to wartościowe przy wysyłaniu do klientów „cold maili”. Można dzięki temu dowiedzieć się co można robić, a jakich działań unikać. Pozwoli to funkcjonować w granicach obowiązującego prawa.

Czym jest RODO?

RODO to skrót, który wiosną tego roku stał się bardzo popularny w opinii publicznej. Jednak pojawia się pytanie związane z tym, co tak naprawdę oznaczają te cztery literki? Wyjaśnienie jest proste. W Polsce ten skrót pochodzi od nazwy unijnego aktu prawnego, który zatytułowano:  Rozporządzenie Unijne o Ochronie Danych Osobowych. Inny skrót, który funkcjonuje w tym kontekście to GDPR i pochodzi od angielskiej nazwy General Data Protection Regulation. Początki tego rozporządzenia sięgają 2016 roku. Wtedy to, a dokładnie 24 maja, dwie instytucje Unii Europejskiej – Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej przyjęły rozporządzenie, które przede wszystkim reguluje kwestie związane z ochroną danych osobowych.

Jednak dla samego RODO oraz podmiotów, które muszą przestrzegać jego założeń niezwykle ważna stała się data 25 maja 2018 roku, kiedy to owe rozporządzenie weszło w życie. Od tego momentu zaczęło ono bezpośrednio obowiązywać we wszystkich państwach Unii Europejskiej. I ma zastosowanie również do przedsiębiorców przetwarzających różnego rodzaju dane osobowe, czyli podmiotów, które najczęściej decydują się na wysyłanie „cold maili” do swoich klientów. Warunkiem jest jednak to, żeby firmy świadczyły swoje usługi osobom fizycznym na terenie Unii Europejskiej. Przesłanki te w pełni realizują się więc w odniesieniu do tej formy marketingu internetowego.

Jakie są najważniejsze zmiany, które wprowadza RODO?

Omawiane rozporządzenie wprowadziło za sobą szereg zmian w zakresie prawa danych osobowych oraz ich ochrony. Ustanowione regulacje mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Bez względu na to, po której stronie się stoi dobrze jest mieć świadomość, że nowe przepisy prawne w różnym zakresie odbijają się także na „cold mailingu”. Wśród tych najbardziej kluczowych zmian można w związku z tym wymienić chociażby następujące unowocześnienia: zdefiniowanie nowych pojęć, wprowadzenie dodatkowych obowiązków dla Administratorów Danych Osobowych, obowiązek rejestrowania czynności przetwarzania, jak również powiększenie zakresu praw osób, których dane ulegają przetwarzaniu. Ponadto wprowadzone zostały uregulowania dotyczące kar, jakie przewidywane są na naruszenie ustanowionych przepisów. Warto więc przywiązywać szczególną uwagę do respektowania tych praw.

Jaki wpływ na „cold mailing” ma RODO?

Po zmianach prawnych, jakie przyniosło za sobą RODO wiele się zmieniło. Jednak nie można z tego powodu popadać ze skrajności w skrajność. Wszystko bowiem sprowadza się do tego, jaki jest kontekst danej sytuacji. To właśnie od konkretnego przypadku zależy to, czy można wysłać maila, czy też nie jest to w pełni wskazane. A na pierwszy rzut oka nie wszystko wydaje się w pełni klarowne i oczywiste. Przede wszystkim warto wskazać, że nie na każdy ogólny adres, jaki znajduje się na konkretnej stronie firmowej można wysyłać drogą internetową bezpośrednie wiadomości. Szczególnie, jeśli tak jak w tym przypadku jest to wiadomość związana z zaprezentowaniem oferty o typowo handlowym charakterze. Zawsze można jednak zdecydować się na wysłanie wiadomości, w której wyrazi się chęć nawiązania bliższego kontaktu z danym podmiotem. W taki sposób można okazać swoje zainteresowanie i ustalić konkrety związane z możliwością przedstawienia oferty.

Bardzo ważny jest także właściwy dobór maila, na który powinno się kierować różnego rodzaju wiadomości firmowe. Bowiem RODO zakłada właśnie, że maile muszą być wysyłane zgodnie z celem, dla którego pozyskany został konkretny adres mailowy. Warto więc na stronach internetowych firm, które najbardziej nas interesują odszukać wskazówki, które jednoznacznie wskażą na jakie adresy należy kierować oferty handlowe i inne tego rodzaju informacje. Trzeba zatem zadbać o właściwy wybór adresu, na który pokierowana zostanie nasza wiadomość. Bowiem w wielu przypadkach on także może wchodzić w zakres pojęcia „dane osobowe”. Przykładowo lepiej jest unikać adresów, które w swojej nazwie zawierają imię i nazwisko, bowiem wskazuje to na prywatny adres indywidualnej osoby. Nie zaleca się także wysyłania tego rodzaju wiadomości na adresy konkretnych pracowników danej firmy, bowiem ich także można bardzo łatwo zidentyfikować. Najlepiej jest więc stawiać na adresy jak najbardziej ogólne i bezosobowe. Wtedy można mieć pewność, że nawet „cold mail” zostanie wysłany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Podsumowanie

Komunikacja w dzisiejszych czasach przenosi się na całkowicie nowy poziom. Teraz, aby porozumieć się z innymi ludźmi i utrzymywać stałe kontakty nie trzeba spotykać się z nimi twarzą w twarz. Równie dobrze można dotrzeć do nich za pomocą internetowych komunikatorów, które szturmem wdarły się do naszego życia i jak widać pozostały w nim na dobre. Sprawdzają się jednak nie tylko w prywatnym i towarzyskim aspekcie życia każdego z nas. Równie skuteczne są w odniesieniu do działalności komercyjnej, jaką prowadzą większe, jak również mniejsze firmy oraz przedsiębiorstwa.

Szczególnie w tych nieco bardziej profesjonalnych branżach można zaobserwować w jaki sposób przebiega rozwój komunikacji drogą elektroniczną. Pojawiają się nowe formy kontakty mailowego, które posiadają zupełnie nowe cechy charakterystyczne. Przede wszystkim są one: bardziej ukierunkowane na cel jaki mają osiągnąć, precyzyjnie i merytorycznie sformułowane, spersonalizowane oraz wyróżniają się dużo większą skutecznością. Jednym z najnowszych rozwiązań mailingowych jest tak zwany „cold mailing”. Jeśli poprawnie się go skonstruuje można mieć pewność, że napisana i wysłana wiadomość będzie pełnoprawnym „zimnym mailem”. A co za tym idzie – zastosowane narzędzie marketingowe przyniesie oczekiwane efekty. Sprawdź więc, czy „cold mailing” sprawdzi się w prowadzonej przez Ciebie działalności!

Post a Comment